Search Day Night
Search

Radu Atanasiu: Lecția reinventării profesionale 

DSC 2235
Total
0
Shares

Cum a reușit Radu Atanasiu, de profesie medic stomatolog și care a cochetat cu antreprenoriatul în domeniul imobiliar o scurtă perioadă de timp, să se reinventeze pe plan profesional și să facă o carieră în jurul unui subiect pe care l-a descoperit întâmplător în cadrul unui program MBA în care s-a înrolat.  

Pe Radu Atanasiu, criza economică din 2009 l-a surprins ca antreprenor în domeniul imobiliar, locul în care replicile cutremurului financiar s-au resimțit poate cel mai puternic. Avea în plan să construiască clădiri de birouri și tocmai terminase un proiect rezidențial, dar cele două sectoare au avut o cădere abruptă. „Construisem clădirile cu scop rezidențial și a fost amuzant să stau să mă uit pur și simplu la ele. A fost o călătorie scurtă și intensă. Criza ne-a zdruncinat puțin activitatea profesională și financiară”, spune Radu Atanasiu. Atunci, a luat decizia să ia o pauză. Poate cel mai ușor îi era să revină la meseria de bază, Radu fiind absolvent de stomatologie, un domeniu în care chiar a profesat o perioadă de aproape șapte ani. Își amintește și astăzi că era oprit pe stradă constant cu apelativul de „domnu’ doctor” de oameni care îl recunoșteau de la televizor, unde era difuzată o reclamă la o pastă de dinți pe care o recomanda în calitate de medic stomatolog.  

„Am o călătorie atipică pentru generația mea, prin prisma ocupațiilor, dar cred că este un drum care devine din ce în ce mai obișnuit pentru generația asta. Să îți schimbi viața cu totul la o perioadă de 5-7 ani. Mie mi s-a întâmplat asta. Nu am vrut să o fac, a fost o întâmplare. Dar sunt foarte bucuros, mi se pare că mi se potrivește”, spune Radu Atanasiu pentru Haute Culture Magazine.   

A dorit să înțeleagă mai bine ce a făcut corect în antreprenoriat, unde a greșit, cum se putea pregăti mai bine și mai ales ce putea să prevadă, așa că s-a apucat de un program de tip MBA la o școală de business care s-a transformat ulterior în Maastricht School of Management (MSM). Aici a descoperit critical thinking. A fost dragoste la prima vedere, Radu Atanasiu continuând să citească tot ce îi pica în mână despre gândirea critică și aprofundând subiectul cu fiecare ocazie ce se ivea, chiar și după ce absolvise deja școala de business.  

DSC 2315
Foto: Vali Mirea

La finalul progamului, Radu Atanasiu a rămas aproape de școală, unde s-a implicat și a pus mult suflet, a fost numit în boardul de conducere, iar ulterior a devenit unul dintre parteneri în afacerea din domeniul educației manageriale. Cum MSM România nu reușea să găsească un profesor bun care să predea critical thinking studenților înscriși la programul MBA, Radu Atanasiu și-a luat inima în dinți și, împreună cu conducerea școlii de business, a luat decizia să se implice personal. „M-am pregătit un an de zile pentru cursul ăla. Feedbackul a fost bun, dar dacă m-aș întoarce cu zece ani în urmă, eu m-aș da afară. Era cu foarte multe aspecte filosofice, chestii absolut abstracte”, spune zâmbind Radu Atanasiu, Associate Dean al Bucharest International School of Management (fosta MSM România).  

Însă succesul cursului nu a întârziat să apară. Cum subiectul era unul care depășea interesul lumii manageriale și stârnea interes și în rândul tinerilor, Radu Atanasiu a pregătit un curs online (Massive Open Online Course) pe platforma germană Iversity, care s-a bucurat de zeci de mii de participanți. A fost primul astfel de MOOC susținut de un est-european pe platforma germană, iar Radu a susținut cursul de critical thinking vreme de doi ani. Colaborarea cu publisherul german a continuat și în 2021, când Radu Atanasiu a lansat „Critical Thinking for Managers”, o carte ce vorbește despre importanța gândirii critice în analizarea informațiilor necesare în procesul luării deciziilor, publicată la editura Springer, cei care au achiziționat iveristy.org în 2017.       

Cei care participau la cursul susținut de Radu în cadrul programelor MBA erau în principal manageri care aveau de condus un business, echipe  de angajați și aveau responsabilitatea unui buget și își doreau informații mai practice, pe care să le poată pună în aplicare cât mai repede. Astfel, Radu a luat decizia să schimbe încet-încet direcția cursului spre cum se iau decizii manageriale (decision making), iar pentru aceasta s-a înscris la un doctorat în Amsterdam. Au urmat apoi cursurile de problem solving. Chiar dacă poate la prima vedere pare că ne pricepem cu toții să rezolvăm probleme, acest lucru este foarte departe de adevăr.  

„Este o metaforă pe care o folosesc tot timpul: dacă vrei să alergi, poți să o faci, că toată lumea știe să o facă încă din copilărie. Dar dacă vrei să alergi la un maraton, există niște metode structurate de a-ți îmbunătăți stilul de alergare. La fel și cu felul de a lua decizii, la fel și cu felul de a gândi situații de business și la fel și cu felul în care rezolvăm probleme la serviciu”, spune Radu Atanasiu, Associate Dean la BISM. Iar comparația cu alergatul să știți că nu este una deloc întâmplătoare. Radu Atanasiu este un pasionat de alergare, care participă frecvent la maratoane și concursuri, fiind ușor de recunoscut în mulțimea de sportivi după urechile de Mickey Mouse pe care le poartă la fiecare cursă. Deși mulți pasionați de alergare îl știu pe Radu drept Mickey, puțini știu totuși că urechile cu care a făcut o tradiție din a alergat la maratoane sunt de fapt de Minnie Mouse, fiind împrumutate de la fetele lui. 

Fotografiile au fost realizate la GYST

Total
0
Shares
Jeff Koons e1711377314775

Proiecția „Jeff Koons. Portretul unei vieți”, la Muzeul Național de Artă al României

„Anul filmelor de artă” de la Muzeul Național de Artă al României continuă cu proiecția  documentarului „Jeff Koons:…

Lasă un răspuns

You May Also Like