Legenda spune că numai doi șoferi pot merge cu autocarul pe străduțele din Valfenera, un orășel pitoresc de la poalele Alpilor italieni. Problema este o curbă unde autocarul se apropie periculos de pereții caselor de pe margine. La urcare, am avut un șofer care nu a reușit, așa că am mers pe jos până la locul unde Caffè Vergnano organiza evenimentul care a marcat aniversarea a 140 de ani de existență pe piață. La întoarcere, l-am cunoscut pe unul dintre cei doi șoferi pricepuți și, ce să vezi, era român!
Ce căutam la Valfenera? Pe lângă aniversarea a 140 de ani de Caffè Vergnano, la care a fost prezentă probabil mai multă luime decât populația întregii localități, aici s-a construit cea de-a treia fabrică a companiei italiene. Aceasta a fost ridicată într-o zonă ocupată până recent de un cartier abandonat, dar care acum a fost revitalizată și dezvoltată în mod sustenabil de către Caffè Vergnano, un semnal important pentru viitorul acestui brand cu o istorie foarte bogată.
Un business de familie
Povestea Caffè Vergnano a început în 1882, cu o mică băcănie la care Domenico Vergnano visase dintotdeauna. Acolo, în Chieri, nu departe de Valfenera, pasiunea lui Domenico pentru cafea a fost elevată și a devenit o afacere cu adevărat profitabilă. Este un loc în care au luat naștere arome, s-au povestit legende, s-a discutat despre frumusețe și s-au stabilit relații sincere și durabile între oameni, un loc cu vise multe și muncă din greu.
Tot acolo, în Chieri, i-am întâlnit pe membrii familiei Vergnano la un prânz aparte, după ce vizitaserăm una dintre fabricile companiei unde se produc capsulele pentru aparatele moderne de făcut cafea.
La băcănia lui Domenico se prăjea cafeaua care era servită clienților, ceea ce face din Caffè Vergnano cel mai vechi prăjitor de cafea din Italia. Iar în 1930, Enrico Vergnano, fiul lui Domenico, a decis să achiziționeze prima fermă producătoare de cafea din Kenya, un punct de cotitură pentru afacerea de familie.
Businessul a crescut mult după cel de-al doilea război mondial, astfel că în 1970, la aproape o sută de ani după începuturile businessului de familie, Carlo și Francesco (nepoții lui Domenico), care copilăriseră în băcănie, au preluat frâiele companiei. Așa a început istoria modernă a brandului Caffè Vergnano.
După achiziția businessului Casa del Caffè din Torino, în 1986, Caffé Vergnano s-a extins în următorul deceniu pe piețele externe, ajungând în 90 de țări.
Astăzi, o dată cu cea de-a patra generație formată din Carolina, Enrico și Pietro Vergnano, dorința de a menține și de a consolida valorile familiei pentru dezvoltarea și, în special, consolidarea afacerii pe piețele emergente, a devenit esențială pentru succesul companiei.
„Avem o vârstă, dar nu ne-am simțit niciodată atât de tineri. Avem o mulțime de idei, energie pozitivă, parteneri excelenți, dar, mai presus de toate, o mulțime de prieteni care își arată, zi de zi, dragostea pentru familia noastră și brandul nostru. Va fi un an de sărbătorit și de ținut minte, pentru că se vor întâmpla o mulțime de lucruri și toate vor fi inspirate de valorile în care am crezut în acești 140 de ani, de acele sentimente care ne umplu visele și le fac să devină realitate. Privim mereu spre viitor, pentru că ziua de mâine o construim împreună.”
Carolina Vergnano, CEO, Caffè Vergnano
Iar viitorul înseamnă dezvoltarea globală. În 2021, compania a intrat într-un parteneriat strategic cu Coca-Cola HBC pentru distribuția exclusivă a Caffé Vergnano în teritoriile Coca-Cola HBC din afara Italiei. Astfel, brandul a ajuns și în România la începutul acestui an, fiind disponibil în locații HoReCa partenere Coca-Cola HBC.
Sustenabilitate, cultură și inovație
De-a lungul întregii vizite pe care am făcut-o la facilitățile Caffè Vergnano din zona Piemonte, la doi pași de Torino, am remarcat respectul pentru tradiție, istorie și cultură, dar și dorința de a crea un viitor al brandului bazat pe inovație și sustenabilitate.
Caffè Vergnano este, de altfel, în prima linie a sustenabilității în industria în care activează: are capsule compostabile și a implementat procese de reciclare și de reducere a deșeurilor în plus față de acțiunile întreprinse pentru colectarea deșeurilor.
Mai mult, proiectul „Women in Coffee”, lansat în 2018, sprijină micile afaceri ale femeilor cultivatoare de cafea și își propune să sprijine inițiative concrete cu accent pe emanciparea, incluziunea și respectul față de femei.
Cultura este o altă valoare cheie a mărcii, concepută ca un proces de dezvoltare și îmbunătățire continuă. Astfel, Accademia Vergnano își desfășoară activitatea în vechea casă a familiei din Chieri, unde sunt organizate cursuri teoretice și practice pentru barista care doresc să învețe toate secretele lumii cafelei și să își îmbunătățească tehnica.
Pentru aniversarea celor 140 de ani, Caffè Vergnano lansează o ediție limitată de produse emblematice, poleite cu aur, precum și o reinterpretare a teracotei toscane coccio, un cadou tradițional de Crăciun. Caffè Vergnano va porni, de asemenea, într-o călătorie prin Italia, aducând adevăratul espresso italian prietenilor, partenerilor și consumatorilor.